Nie czekaj do 2026 roku! Kup auto firmowe jeszcze w 2025!
Zmiany w amortyzacji oznaczają niższe koszty dla firm, które kupią auto w tym roku. Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie przepisy, które istotnie zmienią zasady rozliczania samochodów osobowych w działalności gospodarczej. Zmiany te wpłyną zarówno na zakup, jak i leasing pojazdów – szczególnie tych z napędem spalinowym. Dla wielu firm może to oznaczać konkretne straty podatkowe.
Co się zmienia od 2026 roku?
Nowe limity kosztów uzyskania przychodów przy zakupie i leasingu samochodów osobowych, zależne od rodzaju napędu i poziomu emisji CO₂, zaczną obowiązywać od początku 2026 roku. W praktyce oznacza to, że samochody spalinowe o emisji CO₂ powyżej 50 g/km będą miały niższe limity kosztów, co sprawi, że ich użytkowanie będzie mniej opłacalne podatkowo, podczas gdy limity dla aut niskoemisyjnych oraz bezemisyjnych pozostaną bez zmian.
Nowe limity od 1 stycznia 2026 r.:
- 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem
- 150 000 zł – dla pojazdów z emisją CO₂ poniżej 50 g/km oraz te wprowadzone do środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku
- 100 000 zł – dla samochodów z emisją CO₂ 50g/km lub więcej
Dla porównania, obecnie (do końca 2025 r.) obowiązują dwa limity:
- 225 000 zł – dla elektryków i aut wodorowych,
- 150 000 zł – dla wszystkich pozostałych samochodów osobowych, niezależnie od emisji.
Większość aut spalinowych i hybrydowych trafi do najniższej kategorii.
Zdecydowana większość samochodów z napędem benzynowym, diesla oraz klasycznych hybryd nie spełnia kryterium emisji poniżej 50 g/km CO₂. W praktyce oznacza to, że od 2026 roku firmy będą mogły zaliczyć do kosztów podatkowych tylko 100 000 zł, a nie jak dotychczas – 150 000 zł.
Wyjątkiem są niektóre hybrydy typu plug-in (PHEV), które – dzięki możliwości jazdy na napędzie elektrycznym – często mieszczą się w limicie 50 g/km CO₂. Takie pojazdy nadal będą kwalifikowały się do wyższego limitu 150 000 zł kosztów podatkowych.
Jakie będą skutki finansowe?
Eksperci szacują, że zmiany mogą oznaczać dla przedsiębiorców straty podatkowe nawet rzędu 10–20 tys. zł na jednym samochodzie – w zależności od formy opodatkowania i wartości pojazdu. Zakup pojazdu do końca 2025 roku daje możliwość rozliczania go na dotychczasowych zasadach. Auto musi zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych najpóźniej do 31 grudnia 2025 r.
Jak będzie ustalana emisja CO₂ pojazdu?
Parametr emisji będzie określany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), zgodnie z dokumentacją homologacyjną danego modelu. To oznacza, że przedsiębiorca nie ma wpływu na kwalifikację auta do limitu – decyduje oficjalna wartość z systemu. Informacje o emisji CO w samochodach Toyoty są dostępne tutaj.
Co zrobić teraz?
- Zaplanuj zakupy flotowe do końca 2025 roku – by skorzystać z obecnych limitów.
- Zwróć uwagę na emisję CO₂ pojazdu – jeśli zależy Ci na pełnym limicie, wybieraj modele niskoemisyjne lub elektryczne.
- Rozważ szybsze podpisanie umowy i dopilnuj, aby auto zostało odebrane i wprowadzone do ewidencji środków trwałych w 2025 r.
- Skontaktuj się z salonami Toyota & Lexus Romanowski w Radomiu, Kielcach oraz Krakowie i otrzymaj najkorzystniejszą ofertę na zakup aut marki Toyota oraz Lexus dla Twojej firmy.
Zmiany w przepisach dotyczących limitów kosztów uzyskania przychodów przy zakupie i leasingu samochodów osobowych wprowadzają istotne różnice w opłacalności podatkowej pojazdów w zależności od ich emisji CO₂. Od 2026 roku auta spalinowe o wyższej emisji staną się mniej korzystne podatkowo, co może znacząco zwiększyć koszty firm korzystających z takich pojazdów.