4-litrowa jednostka V8 z podwójnym turbodoładowaniem i skrzynia biegów przy tylnej osi
Nowy 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem w modelu GR GT jest pierwszą jednostką napędową Toyoty stworzoną specjalnie do samochodu produkcyjnego, której konstrukcja łączy kompaktowe wymiary z niewielką masą. Dzięki temu GR GT charakteryzuje się niską całkowitą wysokością i nisko położonym środkiem ciężkości. Silnik ma średnicę i skok tłoka wynoszące 87,5 × 83,1 mm, a krótszy skok pomaga w obniżeniu jego wysokości. Turbosprężarki w układzie „Hot-V” umieszczono w przestrzeni między rzędami cylindrów – po jednej na każdy rząd. Jednostka korzysta również z układu smarowania z suchą miską olejową oraz specjalnie odchudzoną miską olejową.
Moc silnika przenoszona jest na tylny układ transaxle za pomocą sztywnej rury napędowej (torque tube) z kompozytu CFRP (włókno węglowe). Układ transaxle łączy w sobie silnik elektryczny, nowo zaprojektowaną 8-biegową automatyczną skrzynię biegów z mokrym sprzęgłem rozruchowym (zamiast konwencjonalnego konwertera momentu obrotowego) oraz mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Umieszczony przed skrzynią biegów silnik elektryczny niweluje chwilowe opóźnienia momentu obrotowego podczas przyspieszania i zmiany biegów, zapewniając bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy niż stosowana w modelach GR Yaris i GR Corolla automatyczna skrzynia GAZOO Racing Direct. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia GR GT została zoptymalizowana pod kątem maksymalnej prędkości zmiany przełożeń oraz precyzyjnej kontroli ich pracy, również w trybie automatycznym D.
W celu zmniejszenia rozstawu osi w pojazdach o dużych gabarytach tylny układ transaxle wykorzystuje przekładnię stożkową do zmiany kierunku przenoszenia napędu. Moc pochodząca z silnika, przekazywana przez silnik elektryczny i skrzynię biegów, trafia następnie na wał napędowy poprzez mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Takie rozwiązanie, rzadko spotykane w samochodach z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła, zostało zaczerpnięte z konstrukcji typowej dla aut z napędem na cztery koła i odpowiednio zoptymalizowane.
Prace rozwojowe prowadzą do osiągnięcia mocy układu co najmniej 650 KM i maksymalnego momentu obrotowego na poziomie 850 Nm lub wyższego. Wykorzystanie tylnego układu transaxle oraz optymalne rozmieszczenie ciężkich komponentów – takich jak akumulator czy zbiornik paliwa – pozwoliło uzyskać rozkład masy 45:55 między przodem a tyłem, co znacząco poprawia prowadzenie samochodu.
Udoskonalanie układu napędowego obejmowały zaawansowane testy na symulatorach wyścigowych oraz stanowiskach umożliwiających sprawdzenie całych jednostek napędowych. Uwzględniono również kwestie zarządzania temperaturą, montażu i serwisowania. W celu zapewnienia ciągłości sprzedaży rozwijany jest także system pozwalający dostosować pojazd do coraz surowszych norm emisji spalin. Model GR GT3 korzysta z tej samej 4-litrowej jednostki V8 z podwójnym turbodoładowaniem z wieloma wspólnymi elementami konstrukcyjnymi z GR GT.
Wyścigowe brzmienie silnika
GR GT wyróżnia się charakterystycznym wyścigowym dźwiękiem silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Prace nad akustyką jednostki napędowej opierały się na dwóch głównych celach: stworzeniu tonu, który zachęca kierowcę do aktywnej jazdy, oraz uzyskaniu brzmienia, które dostarcza informacji o temperaturze podzespołów. Układ wydechowy został starannie zaprojektowany tak, aby generowany dźwięk był idealnie zsynchronizowany z aktualnym stanem pojazdu.
Aluminiowa rama nadwozia i podwozie ułatwiające prowadzenie
Podstawą niskiej masy GR GT oraz wyjątkowej sztywności nadwozia jest w pełni aluminiowa rama zastosowana w Toyocie po raz pierwszy. Wysoka sztywność konstrukcji została osiągnięta dzięki dużym aluminiowym odlewom w głównych elementach ramy, precyzyjnemu rozmieszczeniu profili aluminiowych i innych komponentów oraz wykorzystaniu zaawansowanych technologii łączenia. Dodatkowo panele nadwozia wykonano z aluminium oraz tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP).
Zawieszenie GR GT wykorzystuje nowoczesne, nisko osadzone podwójne wahacze z kutymi aluminiowymi ramionami zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zostało ono zaprojektowane od podstaw z myślą o liniowej reakcji i pełnej kontroli, zarówno podczas codziennej jazdy, jak i na torze wyścigowym.
Specjalnie dla tego modelu opracowano opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Już na wczesnym etapie rozwoju zawieszenie i opony były dopracowywane we współpracy z profesjonalnymi kierowcami korzystającymi z symulatorów i przeprowadzającymi testy w terenie, dążąc do uzyskania optymalnych osiągów. Dzięki temu kierowca może w pełni korzystać z potencjału auta zarówno na torze, jak i na krętych drogach czy autostradach.
Układ hamulcowy opiera się na tarczach Brembo z włókna węglowego, a charakterystyka pojazdu podczas hamowania została dopracowana wspólnie z profesjonalnymi kierowcami. System kontroli stabilności pojazdu (VSC) oferuje wielostopniową regulację siły napędu i działania hamulców, co pozwala dostosować ustawienia do umiejętności kierowcy i warunków drogowych, zapewniając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo jazdy. System ten jest stosowany także w samochodach TOYOTA GAZOO Racing startujących w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring i jest przykładem technologii rozwiniętej w motorsporcie.
Główne elementy aluminiowego podwozia przestrzennego oraz przedniego i tylnego zawieszenia z podwójnymi wahaczami zaprojektowano tak, aby wiele ich części mogło znaleźć zastosowanie w modelu GR GT3.