1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota RAV4 w nowej wersji GR SPORT
07-02-2023

Toyota RAV4 GR SPORT

Dynamiczny design i jeszcze lepsze właściwości jezdne
RAV4 jest teraz dostępny w nowej wersji GR SPORT zainspirowanej osiągnięciami zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Charakteryzuje się ona sportową stylistyką i zmodyfikowanym zawieszeniem. Jest wyposażona w mocny i wydajny zelektryfikowany napęd 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e‑CVT. W standardzie oferuje system multimedialny Toyota Smart Connect® oraz Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3").
  • 30 lat temu Toyota RAV4 zapoczątkowała nowy segment, wprowadzając na rynek nowatorską koncepcję łatwego w prowadzeniu, wszechstronnego, rekreacyjnego SUV-a. Dziś model ten jest jednym z najpopularniejszych samochodów osobowych na świecie, stale się rozwijając i oferując innowacyjne rozwiązania.

    RAV4 GR SPORT to nowa wersja wyposażenia tego legendarnego samochodu. Charakteryzuje się ona sportową stylistyką, zmodyfikowanym zawieszeniem i topowym wyposażeniem. Inspiracją dla niej posłużyły osiągnięcia zespołu TOYOTA GAZOO Racing, aktualnego mistrza świata w rajdach samochodowych i terenowych, wyścigach długodystansowych oraz zwycięzcę Rajdu Dakar.

Wcześniej wersja GR SPORT została wprowadzona do takich modeli, jak Yaris, Yaris Cross, Toyota C-HR, Corolla i Hilux. 

Sportowa stylistyka

RAV4 GR SPORT zachwyca sportowym wyglądem podkreślonym zderzakami, nadkolami i progami w kolorze fortepianowej czerni, a także lakierowanym przednim grillem GR SPORT. Dolne części zderzaków zostały ozdobione ciemnoszarym, metalicznym wykończeniem. Na przednim grillu i drzwiach bagażnika umieszczono plakietki z logo GR.

Wyjątkowy charakter wersji GR SPORT podkreślają 19" felgi aluminiowe GR SPORT z pięcioma podwójnymi ramionami, które zostały zaprojektowane z myślą o większej sztywności i mniejszej masie. Pokryte czarnym lśniącym lakierem obręcze zostały ozdobione drobnymi, jasnymi, prążkowanymi detalami wokół brzegów ramion, wykonanymi nową techniką precyzyjnego wycinania linii.

Gama kolorystyczna RAV4 GR SPORT obejmuje 5 dwukolorowych kompozycji nadwozia. Dach w kolorze fortepianowej czerni został zestawiony z takimi lakierami, jak Platinum White Pearl, Misty Silver, Royal Grey, Elite Blue i Imperial Red.

Wnętrze w stylu GR SPORT

  • Wnętrze RAV4 GR SPORT zostało utrzymane w czarnej tonacji i ozdobione detalami charakterystycznymi dla linii GR SPORT. Fotele z profilowanym podparciem bocznym zostały wykończone skórzaną tapicerką Black Alcantara (skóra naturalna i syntetyczna). Siedzenia, kierownicę i dźwignię zmiany biegów zdobią srebrnoszare przeszycia. Na kierownicy, obudowach wlotów powietrza i wokół dźwigni zmiany biegów dostrzec można ciemnoszare metaliczne detale. Na zagłówkach przednich siedzeń, na kierownicy i dywanikach widnieje logo GR.

Najwyższa wersja wyposażenia RAV4 – GR SPORT – obok zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i nowych multimediów w standardzie oferuje m.in.:

  • elektryczną regulację przednich foteli,
  • monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor),
  • kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi.

Zaawansowane technologie

W wersji GR SPORT w standardzie dostępny jest Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"), który z łatwością można spersonalizować. Do wyboru są 4 style – Casual, Smart, Sport i Tough, 3 layouty oraz wiele innych ustawień. Kierowca może wybrać sposób prezentowania najistotniejszych informacji. Podświetlenie tła zmienia się automatycznie wraz z wybranym trybem jazdy.

Ekran można podzielić na 3 strefy. W środkowej części prezentowane są najczęściej używane informacje, takie jak wskazówki systemów bezpieczeństwa czynnego. W dwóch pozostałych sekcjach mogą być wyświetlane dane o ekonomii jazdy czy informacje o odtwarzanym przez system audio utworze.

Multimedia

RAV4 GR SPORT został wyposażony w system multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym (10,5" HD). Stałe, oparte na ikonach menu jest prezentowane na wyświetlaczu po stronie kierowcy. Użytkownicy mogą również podłączyć do systemu swój smartfon lub tablet za pomocą interfejsów Apple CarPlay* lub Android Auto™.

 

W standardzie dostępna jest też nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych, umożliwiająca dokładne planowanie podróży w oparciu o aktualizowane na bieżąco informacje. Czteroletni dostęp do internetu w cenie auta sprawia, że można korzystać z wszystkich funkcji online systemu multimedialnego i nawigacji bez konieczności parowania smartfonów z pojazdem. Z nawigacji można korzystać także offline, gdy nie jest dostępne połączenie z internetem, np. w tunelu lub wysoko w górach. 

Kolejnym udogodnieniem jest inteligentny asystent głosowy. Reaguje on na komendy i potrafi ustawić klimatyzację i multimedia, wykonać połączenie telefoniczne oraz otworzyć lub zamknąć okna. Dzięki 2 mikrofonom zainstalowanym na desce rozdzielczej system reaguje na polecenia zarówno kierowcy, jak i pasażera na przednim siedzeniu. Działa nawet wtedy, gdy w tle słychać hałas.

System multimedialny, nawigację i systemy Toyota Safety Sense można aktualizować za pomocą bezprzewodowego internetu dostarczanego przez wbudowany w samochód moduł DCM z kartą SIM. Oznacza to, że nie ma potrzeby zabierania samochodu do warsztatu, by wgrać nowe oprogramowanie. 

Usługi zdalne MyT Toyota

Za pośrednictwem aplikacji MyT Toyota kierowca uzyskuje zdalny dostęp do wielu przydatnych funkcji. Może m.in. sprawdzić na telefonie, czy zamek w samochodzie jest zablokowany, czy okna są zamknięte, a światła wyłączone. 

Aplikacja umożliwia także blokowanie i odblokowywania drzwi na odległość – to przydatna funkcja, jeśli ktoś potrzebuje dostępu do samochodu bez kluczyka. Można również włączyć światła awaryjne oraz zdalnie uruchomić klimatyzację w celu ogrzania lub schłodzenia kabiny przed jazdą. 

Ponadto aplikacja podaje poziom paliwa, zasięg i szczegóły ostatniego przeglądu oraz wyświetla ikony kontrolne samochodu. Funkcje te są standardem we wszystkich wersjach wyposażenia.

Zawieszenie

Zawieszenie RAV4 GR SPORT zostało zmodyfikowane. Pojazd otrzymał sztywniejsze sprężyny i amortyzatory, dzięki czemu jazda stała się bardziej stabilna. Sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. 

Sprawdzona konfiguracja zawieszenia RAV4 wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu oraz podwójne wahacze z tyłu – jedne i drugie ze stabilizatorami.

NISKOEMISYJNY NAPĘD HYBRYDOWY

  • RAV4 GR SPORT został wyposażony w układ hybrydowy 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e‑CVT. Został on oparty na 4-cylindrowym benzynowym silniku 2,5 l o najwyższej na świecie wydajności cieplnej. Silnik pracuje w cyklu Atkinsona, który łączy dynamikę z oszczędnością paliwa. Zużywa średnio 5,7–5,9 l/100 km paliwa i emituje 128–133 g/km CO2 (wg WLTP). Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w 8,1 s.

Inteligentny napęd na cztery koła AWD-i

RAV4 GR SPORT został wyposażony w inteligentny, elektryczny napęd na cztery koła AWD-i. Obniża on zużycie paliwa w mieście, ogranicza hałas przy dużych prędkościach i poprawia trakcję na śliskiej lub nierównej nawierzchni. AWD-i jest prostszy, mniejszy i lżejszy od mechanicznego napędu na cztery koła z wałem napędowym. 

Do napędzania tylnej osi system wykorzystuje energię z układu hybrydowego i zamontowany przy niej dodatkowy silnik-generator. Taka konstrukcja redukuje straty, obniża masę i optymalizuje funkcjonowanie napędu na wszystkie koła w różnych warunkach jazdy.

Opracowana przez Toyotę technologia dostarcza większy moment obrotowy na tylne koła, do maksymalnie 1300 Nm. Podczas ruszania na sypkim lub śliskim podłożu zapewnia o wiele lepsze osiągi niż mechaniczne systemy AWD.

Elektryczny system AWD-i automatycznie optymalizuje rozdział momentu obrotowego między osie. W zależności od warunków jazdy, może się on wahać między 100:0 a 20:80. Przekłada się to na lepsze prowadzenie i większą stabilność, zwłaszcza podczas jazdy w zakrętach i na podłożu o obniżonej przyczepności.

Zintegrowane zarządzanie systemem AWD-i

AIM, czyli zintegrowane zarządzanie systemem AWD-i, zapewnia bardzo dobre osiągi i właściwości jezdne. System automatycznie dostosowuje pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego – zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport. Po wybraniu trybu Sport, AIM modyfikuje działanie powyższych układów w taki sposób, by auto uzyskało jak najlepsze osiągi na jezdni.

Trail Mode, czyli sposób na terenówkę

RAV4 GR SPORT został wyposażony w Trail Mode, czyli automatyczną kontrolę ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym. Zapewnia on najlepszą możliwą przyczepność i zwiększa kontrolę nad autem na śliskiej nawierzchni. Zmniejsza też ryzyko utknięcia samochodu, gdy napędzane koło straci kontakt z podłożem na bardzo nierównym terenie.

Aktywacja systemu Trail Mode sprawia, że pozbawione przyczepności koło może zostać zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego przyczepność. W dążeniu do odzyskania napędu kierowcę wspomoże w tej sytuacji również specjalny algorytm, sterujący przepustnicą oraz doborem przełożeń.

T-MATE – zaawansowane systemy bezpieczeństwa

O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dba udoskonalony zestaw systemów T-MATE, który został wprowadzony do całej gamy modelowej RAV4 wraz z rocznikiem 2023. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) został poszerzony o system zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Wykrywa on ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem podczas skrętu oraz ostrzega o pieszych przechodzących przez ulicę, w którą samochód skręca. W takich sytuacjach system włącza sygnał ostrzegawczy, a w razie konieczności automatycznie hamuje, by pomóc uniknąć kolizji.

Nowa funkcja wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga kierowcy uniknąć uderzenia w pieszego, który wszedł na jezdnię, jednocześnie utrzymując samochód pod kontrolą, w granicach jego pasa ruchu podczas manewru wymijania. 

Specyfikacja Toyoty RAV4 GR SPORT

Silnik benzynowy
Typ   A25A-FXS, 4-cylindrowy, rzędowy 2,5 l
Mechanizm zaworów  

DOHC, 16 zaworów,  
układ dolotowy VVT-iE,  
układ wylotowy VVT-i

Pojemność skokowa   2487
Średnica cylindra x skok tłoka mm 87,5 x 103,48
Stopień sprężania KM (kW) / obr/min 14,016:1 
Moc Nm / obr/min 178 (131)/5700
Maksymalny moment obrotowy   221/3600–5200
Napęd hybrydowy
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 222 (163)
Osiągi
Prędkość maksymalna km/h 180
Przyspieszenie 0–100 km/h s

8,1

Zużycie paliwa
Średnio wg WLTP l/100 km 5,7–5,9
Pojemność baku l 55
Emisja CO2
Norma emisji spalin   EURO 6 AG
Średnio wg WLTP g/km 128–133
Podwozie
Przednie zawieszenie   kolumny MacPhersona
Średnica stabilizatora przedniego zawieszenia mm 24,2
Tylne zawieszenie   podwójne wahacze
Średnica stabilizatora tylnego zawieszenia mm 23,2
Układ kierowniczy
Maksymalny zakres 2,76 obrotu
Promień zawracania kół 11,0 m
Promień zawracania karoserii 11,8 m
Hamulce
Przód tarcze wentylowane, 2-tłoczkowe zaciski
Tył tarcze wentylowane, 2-tłoczkowe zaciski
Koła
Obręcze 19" felgi aluminiowe GR SPORT, 5 podwójnych ramion
Opony 235/55 R 19
Wymiary zewnętrzne
Długość mm 4600
Szerokość mm 1855
Wysokość mm 1685
Rozstaw osi mm 2690
Rozstaw kół przednich mm 1610
Rozstaw kół tylnych mm 1640
Przedni zwis mm 925
Tylny zwis mm 985
Wymiary wewnętrzne
Długość wnętrza mm 1515
Wysokość wnętrza mm 1230
Długość bagażnika, rozłożona kanapa mm 1014
Szerokość bagażnika mm 1499
Wysokość bagażnika mm 931
Pojemność bagażnika VDA l 580
Masa
Masa własna min. kg 1655
Masa własna maks. kg 1730
Dopuszczalna masa całkowita kg 2225
Masa przyczepy (z hamulcem) kg 1650
Masa przyczepy (bez hamulca) kg 750
OFF-ROAD
Minimalny prześwit º 185 
Kąt zejścia º 20
Kąt natarcia º 18
Kąt rampowy º 16
Kąt przechyłu bocznego º 52
Głębokość brodzenia mm 500
* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.