1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność bezemisyjnych napędów
23 sierpnia 2022

Sztuczna inteligencja a bardziej wydajne bezemisyjne napędy

Nowy projekt Toyota Research Institute

Toyota Research Institute (TRI) planuje przyspieszyć opracowywanie nowych materiałów dla przemysłu. Będą one wykorzystane m.in. do stworzenia wydajniejszych katalizatorów do napędów na wodorowe ogniwa paliwowe. W perspektywie są też badania nad bateriami, wychwytywaniem CO2 z powietrza czy fotowoltaiką. W tym wszystkim TRI pomoże sztuczna inteligencja.

Toyota Research Institute przy współpracy z Uniwersytetem Northwestern w Chicago planuje opracować nowe materiały, które pozwolą przyspieszyć dekarbonizację gospodarki. Naukowcy opracowali już zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji, który będzie poszukiwał nowych technologii materiałowych, korzystając Megabiblioteki substancji nieorganicznych stworzonej na Uniwersytecie Northwestern.

Dzięki połączeniu ogromnej bazy informacji o chemii nieorganicznej z nowym algorytmem uczenia maszynowego zautomatyzowane zostanie poszukiwanie nanomateriałów według wielu różnych kryteriów naraz, np. pod względem surowców potrzebnych do ich produkcji czy właściwości fizycznych i chemicznych. To wielkie ułatwienie w porównaniu z opartą na eksperymentach metodą prób i błędów stosowaną zazwyczaj.

Jednym z pierwszych zadań naukowców z Toyoty i Northwestern będzie stworzenie bardziej wydajnego katalizatora do napędu na ogniwa paliwowe. Nowa substancja ma być tańsza w produkcji i nie opierać się na drogich, trudno dostępnych pierwiastkach, jak platyna czy iryd. W dalszej kolejności badacze skupią się na takich technologiach, jak produkcja czystego wodoru, usuwanie CO2 z powietrza czy bardziej wydajne ogniwa słoneczne.

Toyota do współpracy z Northwestern University wnosi algorytmy sztucznej inteligencji ćwiczone do tej pory na bardziej wymagających, niespójnych zbiorach danych. Połączenie tej technologii z uporządkowaną Megabiblioteką substancji nieorganicznych pozwoli szybko dobierać optymalne materiały do konkretnych zadań.

„Zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na bezemisyjny transport jest dużym wyzwaniem. Dzięki partnerstwu z Northwestern znacznie skróciliśmy czas opracowywania i testowania nowych materiałów, które można wykorzystać w bateriach i ogniwach paliwowych do bezemisyjnych samochodów” – podkreślił Brian Storey, dyrektor ds. energii i materiałów w TRI.

„Nasz projekt to punkt zwrotny w pracach nad nowymi materiałami o kluczowym znaczeniu dla rozwoju technologii” – zaznaczył Chad Mirkin, założyciel i dyrektor International Institute for Nanotechnology oraz profesor chemii na Uniwersytecie Northwestern.

„Wraz z TRI otworzymy przed społecznością naukową nowe możliwości poszukiwania najlepszych materiałów, które sprawią, że przejście na czystą energię i bezemisyjny transport będzie w zasięgu ręki” – kontynuował Chad Mirkin.

Toyota Research Institute to ośrodek założony przez Toyota Motor Corporation w 2015 roku. Jego siedziby mieszczą się w Los Altos w Kalifornii i w Cambridge w Massachusetts. Prowadzone są tu badania nad autonomicznymi samochodami, robotyką i sztuczną inteligencją, a także czystą energią i nowymi technologiami materiałowymi. Kierowany przez dr. Gilla Pratta zespół naukowców TRI opracowuje technologie wzmacniające ludzkie możliwości.